Emigratieboek.nl - Blog van Margareth Hol - Een nieuw leven in Ierland







   
Zoek op deze site:
Blog van Margareth Hol - Een nieuw leven in Ierland

week 19 - Cultural Creatives


Het zou zomaar kunnen dat u er ook één bent. Een cultural creative. Als u zich in onderstaande omschrijving herkent zit het er zelfs dik in. Door het boek van Paul Ray en Sherry Anderson werd het bestaan van deze groep definitief op de kaart gezet. Zij beschrijven deze nieuwe consumenten voor het eerst in hun boek 'The Cultural Creatives'. 'How 50 million people Are Changing The World'. Het gaat om een grote groep met een ander waardenpatroon: ze staan kritisch tegenover materialisme en economisch gewin.

"Cultural Creatives hebben hun wortels in de moderne wereld. Ze verwerpen niet zozeer de commercie of het bedrijfsleven, maar hebben wel een hekel aan massaproductie en de eenzijdige nadruk op succes. Ze maken zich zorgen over de planeet die niet meegroeit met onze explosieve wensen, willen bewuster leven en laten zich niet van alles aansmeren.
Cultural creatives zijn bereid meer te betalen voor eerlijk voedsel en willen niet leven volgens het credo meer is beter. Zij hoeven geen glimmende auto voor de deur of een huis vol hippe meubels, maar een omgeving met een persoonlijk verhaal. Ze zijn geïnteresseerd in een meer holistische benadering van de geneeskunde en zien het lichaam niet alleen als een machine die bij haperingen door een dokter gefikst moet worden. Ze zijn optimistisch, idealistisch, maar herkennen zich niet in het links en rechts van de politiek.
Cultural creatives hebben weinig op met grote dogma's en strijdleuzen, maar zetten zich graag op kleine schaal in. Ze kunnen zich niet vinden in het specialistische cynische plaatje dat vaak in de media wordt geschetst, maar willen het grotere verband zien, waarvoor ze zelfstandig informatie bij elkaar sprokkelen. Het zijn geen tv-kijkers, maar boeken en magazine lezers. En het gaat niet om een verwaarloosbaar aantal 'alternatievelingen' maar om miljoenen weldenkende mensen.” Aldus een artikel in 2007 in het tijdschrift Happinez.

Deze veranderende attitude werd in eerste instantie gesignaleerd door de steeds groter wordende groep emigranten in Europa (met name in Engeland) die het roer volledig om gooiden om elders een nieuw bestaan op te bouwen. Zij verkeerden nog in de luxe positie daarvoor de overwaarde van hun huis te kunnen gebruiken. Maar ook in de rest van Europa en in Amerika werd deze trend steeds meer zichtbaar.
Mensen die geld verdienen en consumeren niet (langer) koppelen aan hun kwaliteit van leven. Die daar los van proberen te komen.

Voordat ik over het bestaan van deze groep las, was me al opgevallen dat ‘self supporting’ willen zijn steeds meer een item werd in onze omgeving . Olie, hout, kolen of turf (ja, dat wordt hier in Ierland nog volop verstookt!) waren terugkerend onderwerp van gesprek in onze vriendenkring. Uiteindelijk beschikken we nu allemaal, naast een oliestook, over een hout/kolen kachel.
Renee en Margriet , Nederlanders die we hier hebben leren kennen, gaan voor antreciet. Daarna volgde de aanschaf van een generator, want stel je voor dat. En nu is de trend het zelf verbouwen van groenten.

Richard en Anna komen uit Engeland en zijn hier vijf jaar geleden een leven met paarden begonnen. Richard heeft een groententuintje voor zijn kinderen aangelegd. Zodat zij weten hoe het groeiproces verloopt. John en Sylvia hebben 10 jaar geleden een ‘Happy Few’ leven in Londen vaarwel gezegd en wonen nu in een oude cottage. Sylvia heeft zichzelf vorig jaar een polyester tunnel cadeau gedaan. Daarin is zij dagelijks te vinden tussen haar groenten en zaaisels. Ronald laat een kas naast zijn huis bouwen en bij Trevor en Lynette zijn tuin en kas al in gebruik.
Gerry, die in Dublin woont en dus maar een kleine tuin tot haar beschikking heeft, houdt aardappel- en tomatenplanten in een pot.
Zelfs Michelle Obama heeft in de tuin van het Witte Huis een tuintje aan laten leggen! Verder dan een paar rabarberplanten gaat mijn eigen ambitie niet.

Best boeiend, die Cultural Creatives. Het lijkt erop dat ze een stap voorwaarts willen doen door juist terug te gaan in de tijd. Al die producten die opeens als DUURZAAM, VERANTWOORD of GROEN worden aangemerkt komen dus niet uit de lucht vallen. In Nederland zou 1 op de 4 mensen al tot deze groep behoren. Het zou me niet verbazen als dit percentage onder emigranten nog hoger ligt. Het zou zomaar kunnen dat.....



Deel deze column met anderen (E-mail, Twitter, Hyves, Facebook, etc.)

Reacties
Er zijn nog geen reacties op deze column.

Alle blogs op een rijtje
Lees ook deze titel

Andere blogs

Anneke Koorn
Avontuur in Istanbul


Marjan van den Dorpe
Onder de Spaanse zon


Pieter Mans
Volgende week misschien...


Brenda van den Brink
Verliefd op Jordanië


Roland en Barbara van Zeijl
A journey of a 1000 miles


Elisabeth Arts
Toekomstmuziek in Frankrijk


Stef Smulders
Italiaanse toestanden