Emigratieboek.nl - Blog van Marjan van den Dorpe - Onder de Spaanse zon







   
Zoek op deze site:
Blog van Marjan van den Dorpe - Onder de Spaanse zon

Week 30 - Politie en rijbewijs


De derde politieorganisatie in Spanje is de Guardia Civil. De Guardia Civil behoort eigenlijk tot een militaire organisatie en haar taak is het landelijke gebied in de gaten te houden. Omdat de agenten meer militaristisch zijn ingesteld opereren ze vanuit een kazerne en niet vanuit een gewoon politiebureau. Ze dragen groene uniformen en hun auto’s hebben de kleuren groen en wit. Het zijn mannen waar je als burger wel voor moet uitkijken. Ze doen eerst en vragen later. Hun opleiding is vrij kort. Enkele maanden maar. Het is een beroep dat nu, tijdens de crisis, vrij populair is.

De Guardia Civil houdt veel verkeerscontroles zoals alcohol, snelheid en drugs. Zij zijn actief op de autosnelwegen. Vaak voeren ze die controles uit op snelle motoren en opereren dan meestal met z’n tweeën. Als ze op patrouille zijn dragen de agenten vaak reflecterende kleding en blitse zonnebrillen. De markante hoekige hoofddeksels dragen ze alleen bij hun gala-uniform. Zie je ergens langs de weg een auto of motor van de Guardia Civil bij een café of restaurant staan dan is dat een teken dat je daar goed kunt eten en de koffie lekker is.

De autosnelweg is voor de Guardia Civil niet het enige werkterrein. Ze voert ook grensbewakingen uit op vliegvelden en in de havens. Ook zijn ze actief bezig met het bestrijden van terrorisme, het behandelen van fraudezaken, begeleiden van zwaar transport, het overbrengen van criminelen en ook nog het tegengaan van belastingontduiking. Je kunt de Guardia Civil ook als kustwacht tegenkomen. Maar alsof dat nog niet genoeg is, verricht ze werkzaamheden op het vlak van milieu, illegaal jagen en het bouwen zonder vergunning. Een korps waar rekening mee gehouden moet worden. De agenten zijn uiterst formeel en strikt en willen zelf ook zo behandeld te worden. Een grote mond accepteren ze niet. Het is een landelijk organisatie en dus alom vertegenwoordigd in heel Spanje. De agenten zijn heel goed uitgerust voor hun taken en de Guardia heeft zelfs onderwater-teams en helikopter units.

Wij hebben tot nu toe maar één keer met de Guardia Civil te maken gehad. Toen stonden agenten van het korps op een uitvalsweg te controleren. We werden tegen gehouden en men keek even kort in onze auto. Wij waren blijkbaar niet diegene waar ze naar opzoek waren en konden weer doorrijden. Mocht je door agenten staande gehouden worden omdat je iets gedaan hebt wat niet mag, dan kan je dat punten op je (Spaanse ) rijbewijs kosten. Maar hoe werkt dat dan?

HET SPAANSE PUNTENRIJBEWIJS Wanneer verlies je punten en hoeveel? In de eerste plaats buitenlanders die hun rijbewijs in Spanje moeten inwisselen voor een Spaans rijbewijs worden door de Dirección General de Tráfico (DGT) gezien als een nieuweling op de weg en krijgen daarom maar een acht punten rijbewijs. Met leeftijd of zoiets heeft dat niets te maken. Je moet dan wel heel erg zuinig omgaan met die punten want voordat je het weet ben je ze kwijt, door te hard rijden, geen gordel om, of bellen achter het stuur. Is dat het geval dan moet je meestal ook nog een heropvoedingscursus volgen die je zelf moet betalen en in het ergste geval ook nog het afleggen van een theoretisch examen in het Spaans.

Het huidige puntensysteem dat in heel Spanje geldt is pas op 1 juli 2006 ingevoerd. Wie op dat moment meer dan drie jaar rijervaring had begint met twaalf punten en al diegene die dat op dat moment niet hadden kregen er maar acht. Je kan op www.dgt.es precies zien hoeveel punten je (nog) hebt. Punten verlies je door verkeersovertredingen. Afhankelijk van de aard van de overtreding kan de politie of de guardia civil, door middel van een proces verbaal, twee, drie, vier of zes punten van het rijbewijs aftrekken.

Het Spaanse verkeersreglement kent met betrekking tot het puntensysteem de volgende verkeersovertredingen:
‘Faltas muy leves’ dat zijn zeer licht verkeersovertredingen en resulteren in het verlies van twee punten. Voorbeelden hiervan zijn onder andere: de overschrijding van de maximum snelheid met 20 kilometer per uur of minder en het rijden zonder gordels om.
‘Faltas leve’ zijn lichte verkeersovertredingen die resulteren in het verlies van drie punten. Voorbeelden hiervan zijn: overschrijding maximum snelheid van 30 kilometer per uur, niet voldoende afstand houden of mobiel bellen tijdens het rijden.
‘Faltas grave’ zijn ernstige verkeersovertredingen en resulteren in het verlies van vier punten. Voorbeelden hiervan zijn: rijden zonder rijbewijs, zonder geldige autopapieren, rijden met een alcoholpercentage boven de 0,25 mg/ l; een stopteken negeren, achteruit rijden op de snelweg en door rood rijden.

‘Faltas muy graves’ zijn zeer ernstige verkeersovertredingen en resulteren in het verlies van zes punten. Voorbeeld hiervan is het rijden met een alcoholpercentage van meer dan 0,75mg/l, rijden onder invloed van drugs of het overschrijden van meer dan 50% van de maximum toegestane snelheid.

Bij het verlies van alle punten wordt het rijbewijs ingevorderd voor een periode van minimaal zes maanden! Daarna volgt een verplichte heropvoedingscursus van 24 lesuren en daarna een theoretisch examen. Na een geslaagd resultaat begin je weer met een rijbewijs van acht punten. Na twee jaar zonder overtredingen krijg je er vier punten bij. Het DGT beloont echter ook de goede weggebruikers. Heb je gedurende de eerste drie jaar geen overtredingen begaan (of zijn ze niet gezien!!), dan krijg je er twee punten bij en één punt voor het derde jaar. Dus bij goed gedrag kan je rijbewijs maximaal vijftien punten bevatten. Voor het beroepsverkeer geldt overigens een ander puntensysteem.



Deel deze column met anderen (E-mail, Twitter, Hyves, Facebook, etc.)

Reacties
Er zijn nog geen reacties op deze column.

Alle blogs op een rijtje
Lees ook deze titel

Andere blogs

Margareth Hol
Een nieuw leven in Ierland


Anneke Koorn
Avontuur in Istanbul


Pieter Mans
Volgende week misschien...


Brenda van den Brink
Verliefd op Jordanië


Roland en Barbara van Zeijl
A journey of a 1000 miles


Elisabeth Arts
Toekomstmuziek in Frankrijk


Stef Smulders
Italiaanse toestanden