Emigratieboek.nl - Blog van Marjan van den Dorpe - Onder de Spaanse zon







   
Zoek op deze site:
Blog van Marjan van den Dorpe - Onder de Spaanse zon

Pech op de Spaanse autoweg


Je hebt alles bij je. Rijbewijs ( Spaans) sleutels en voer. Klaar voor vertrek. Op naar het huis van onze vrienden om daar de dieren te verzorgen tijdens hun afwezigheid. Het is warm, heet bijna. Op de eerste rotonde in het buurdorpje gebeurt het. Je trapt de koppeling in om naar een lagere versnelling te gaan en.. je voelt geen weerstand meer. Niets. Schakelen gaat niet meer en koppelen al helemaal niet. Het enige wat rest is de auto uit te laten rollen en een veilige plek te vinden, weg van de weg. Je auto komt op een verlaten gruisweg tot stilstand en daar sta je.. Wat nu? Je hebt ooit wel eens gehoord dat er niet gesleept mag worden in Spanje, maar het fijne weet je er niet van. Hoe zit dat? Na enig speurwerk hebben we deze informatie kunnen achterhalen:

Een motorvoertuig mag geen ander motorvoertuig slepen, tenzij in een noodgeval bij pech en alleen maar tot de eerste de beste plek waar men buiten de weg het defecte voertuig kan neerzetten. Op een autosnelweg of autoweg mag NOOIT door een particulier gesleept worden. Wel mag een aanhanger gebruikt worden waar een auto op gezet kan worden. Deze mag dan een maximale lengte hebben. Voor de sleep met aanhangwagen is dat 18,75 m. en met oplegger 16,5 meter.

Gelukkig is bij autoverzekeringen in Spanje standaard de sleepdienst meeverzekerd. Deze –grua is de eerste die je moet bellen als je met pech langs de weg staat. Het is gratis en je hoeft er dus nooit extra voor te betalen. Mocht je nog niet eens je huis hebben verlaten, maar er bepakt en bezakt achterkomen dat je accu leeg is, kun je eveneens de sleepdienst bellen. Heb je een lekke band en biedt de vluchtstrook eigenlijk te weinig ruimte om zelf je band te verwisselen, bel dan gerust ook de 'grua'. Deze sleept je auto naar een garage in de buurt waar je probleem snel opgelost kan worden.

Wij stonden met onze auto van de weg af en mochten dus zelf verder niets meer doen. Je komt heel snel in de verleiding om toch de sleepkabel te pakken en vrienden te bellen om je ‘even’ naar huis te brengen. In ons geval zou dat ‘even’ maar 10 minuten geweest zijn. Maar het mag niet. Wat je moet doen in een dergelijk geval is het noodnummer bellen van je verzekering. Zorg dat dat altijd in een mapje bij de overige papieren in de auto ligt, want pech komt altijd onverwachts en zeker ongelegen. Wij hadden gelukkig dat nummer bij ons èn een mobiele telefoon dus… er kon niets mis gaan.. dachten wij. Bellen dus.. er werd opgenomen aan de andere kant van de lijn en na alle gegevens doorgegeven te hebben bleek dat wij bij deze verzekeringsmaatschappij niet bekend waren. Hè ?? We betalen toch elk jaar onze premie? Wat nu? Toch maar onze vrienden gebeld en aan hen gevraagd of ze één van ons naar huis wilden brengen om de polis te bekijken. De ander bleef bij de auto. Na enig heen en weer gebel bleek dat een jaar geleden de maatschappij in twee delen gesplist was en wij bij de andere tak hoorden. Gelukkig was daar nog iemand aanwezig en zou er voor een sleepwagen besteld worden. Nog voordat iedereen weer terug op de pechplek was, was deze al aangekomen en werd de auto opgetakeld en weg was ie. Wijzelf vervolgden onze tocht met een andere auto.

Voor zover onze belevenissen met pech op de Spaanse wegen. Maar wat moet je eigenlijk allemaal bij je hebben voor als je pech krijgt of in een verkeerscontrole terecht komt? Dat is eigenlijk heel wat. Hier een opsomming: Uiteraard moet de bestuurder in het bezit zijn van een geldig (Spaans) rijbewijs, een geldig verzekeringsbewijs en een betaling van de lopende verzekering. Daarnaast een verklaring van inschrijving (tenaamstelling) en een bewijs van de technische inspectie voor zover van toepassing ( de ITV= keuringsstation). Tijdens een verkeerscontrole kan er ook naar een betalingsbewijs van de wegenbelasting gevraagd worden. Eventueel een paspoort (voor toeristen) en voor diegene die in Spanje wonen een bewijs van het hebben van een NIE- nummer. In de auto moeten minimaal 2 veiligheidshesjes liggen en er moet een bandblusser aanwezig zijn. Twee gevarendriehoeken, een verbandtrommel en een set reservelampjes completeren het geheel. Mocht u de auto aan iemand uit willen lenen dan moet er ook nog een, door beide partijen, ondertekende bruikleenovereenkomst in de auto aanwezig zijn en deze moet in het Spaans opgesteld zijn. Een hele lijst dus. Nou leert de ervaring dat lang niet bij alle controles, mochten die er al zijn, zo nauwkeurig naar al deze papieren gevraagd wordt. Zeker niet als je in het binnenland woont want daar kent iedereen iedereen. Zeker de Policia Local. Die doen niet zo moeilijk. Maar dat houdt niet in dat hier in Spanje nooit gecontroleerd wordt. Bij ons in Caudete staat bijna elke vrijdag- en zaterdagavond op vaste punten de Gardia Cevil om te controleren op alcohol. Alleen de dorpsbewoners worden meestal met rust gelaten. Ieder ander wordt gecontroleerd. Ook zijn er regelmatig snelheidscontroles en bij het overschrijden van de snelheid zijn de bekeuringen niet mis. Hieronder volgt een kleine opsomming:

Overschrijding minder dan 60 km/h: € 100-600 afhankelijk van het aantal km waarmee de snelheid is overtreden en eventueel een ontzegging van de rijbevoegdheid van 1 tot 3 maanden.

Overschrijding van meer dan 60 km/h binnen de bebouwde kom: € 360-72.000 (de boete is afhankelijk van het inkomen) en/of ontzegging van de rijbevoegdheid en/of gevangenisstraf. Overschrijding van meer dan 80 km/h buiten de bebouwde kom: € 360-72.000 (de hoogte van de boete is afhankelijk van het inkomen) en/of ontzegging van de rijbevoegdheid en/of gevangenisstraf.

Het Spaanse wegennet is over het algemeen heel goed, maar desondanks zijn er knelpunten waar veel ongelukken gebeuren. Nou rijden de Spanjaarden, volgens ons, niet al te best. Je moet er echt rekening mee houden dat ze plotseling, zonder dat aan te geven, linksaf kunnen slaan; de straat oversteken of er een driebaansweg van maken. Niets is te gek. Maar enkele wegen springen er toch wel uit wat onveiligheid betreft. Er is zelfs een top 15 van de meest gevaarlijke Spaanse wegen:

Madrid op de M-40; Barcelona op de Av. (avenida) Diagonal; Madrid de M-30; Madrid op de Paseo de la Castellana; Sevilla op de Puente de V. Centenario; Alicante op de Avenida de laUniversidad y circunvalación A-70, ook in Alicante op de Gran Vía, Sevilla op de Av. De Kansas, Almería op de Av. Del Mediterráneo, Barcelona op de Av. Meridian, de zona Franca- Rona Litoral en de Via Augusta; Huelva op de Av. De Andalucia, Sevilla op de Av. Del Torneo en op de laaste, de 15e plaats staat Murcia op de Ronda Sur. Dit zijn allemaal stukken van wegen waar 100 ongelukken of meer per jaar plaatsvinden. Als u in Spanje een verkeersongeluk krijgt let dan op het volgende. Als beide partijen het eens zijn over de schuldvraag vul dan samen het schadeformulier in. Dit zit bij de polis en moet ook in de auto aanwezig zijn. Is er nog enige onzekerheid over het invullen van dit formulier dan niet ondertekenen! Verplaats ook de voertuigen niet en bel de politie. Om de schade door een onafhankelijk persoon te laten vaststellen, stuurt de verzekeraar altijd een schade-expert. Deze wordt in het Spaans een ‘perito’ genoemd. Het vaststellen van de schade gebeurt bij een van de aangesloten garagebedrijven of een garage naar eigen keuze. De ‘perito’ stelt de schade vast en meldt dit in een rapport en geeft dit rapport aan de verzekeraar. Deze gaat op basis van het rapport over tot afhandeling en uitkering van de eventuele schadevergoeding. Een handige tip is om van te voren alvast de basisgegevens op het schadeformulier in te vullen en deze in je dashboardkastje te leggen. Zo hoeft u alleen nog maar de details van de schade en van de tegenpartij in te vullen op het moment dat u toch al stress hebt. Het scheelt tijd en overbodige ergernis. Heeft u pech of staat u om welke reden langs de kant van de weg, zorg er altijd voor dat u de gevarendriehoek op de juiste manier neerzet om overige weggebruikers voor uw aanwezigheid te waarschuwen. Trek daarbij onmiddellijk – het liefst vóór u uitstapt - het reflecterende veiligheidsvest aan dat je verplicht bent te dragen. Zo valt u goed op en ziet ook de sleepdienst of de politie makkelijker waar u bent.

Tot zover het meeste dat u moet weten als u ooit (het is niet te hopen)in Spanje met pech langs de weg komt te staan. Een gewaarschuwd mens telt voor twee.


Deel deze column met anderen (E-mail, Twitter, Hyves, Facebook, etc.)

Reacties
Er zijn nog geen reacties op deze column.

Alle blogs op een rijtje
Lees ook deze titel

Andere blogs

Margareth Hol
Een nieuw leven in Ierland


Anneke Koorn
Avontuur in Istanbul


Pieter Mans
Volgende week misschien...


Brenda van den Brink
Verliefd op Jordanië


Roland en Barbara van Zeijl
A journey of a 1000 miles


Elisabeth Arts
Toekomstmuziek in Frankrijk


Stef Smulders
Italiaanse toestanden