Emigratieboek.nl - Blog van Marjan van den Dorpe - Onder de Spaanse zon







   
Zoek op deze site:
Blog van Marjan van den Dorpe - Onder de Spaanse zon

Week 5 - Invoeren van auto’s


Toen mijn man, Tom, en ik de definitieve plannen voor emigratie naar Spanje met elkaar bespraken kwamen ook onze twee auto’s aan bod. Wat zouden we daar mee gaan doen? Beide waren al op leeftijd, dus dat je daarvoor in Nederland nog een redelijke prijs zou krijgen zou uiterst klein zijn.
Inruilen zou kunnen, maar dan had je weer een andere auto en wat dan daarmee? Eigenlijk waren we best verknocht aan onze auto’s en besloten ze mee te nemen naar Spanje en ze daar op te rijden.

Voor iedereen die dat ook overweegt, er zijn twee manieren om dit voor elkaar te krijgen. Als je alles binnen een paar dagen kunt regelen, dan kan de auto mee als verhuisgoed en betaal je stukken minder aan invoerrechten en omzetten van de kentekenplaten. Wij wilden niet nog meer stress dan we al hadden.
Tom ging met zijn eigen auto en onze kipjes onderweg naar ons nieuwe vaderland en mijn auto ging op een trailer die zelfde richting op. Alleen een week later. Hij werd keurig voor de deur afgeleverd en daar stonden ze dan. Twee auto’s met Nederlandse kentekenplaten in Spanje. Nou is dat voor een korte tijd geen probleem. Het zelfde zou zijn als je hier als pensionado meerdere maanden zou verblijven. Maar als het té lang zou duren dan zou de plaatselijke politie toch vragen gaan stellen.

Onze verzekeringsagente in Benidorm heeft voor ons de aanvraag gedaan om de auto’s gekeurd te krijgen alvorens ze in aanmerking zouden kunnen komen voor Spaanse kentekenplaten.
Voor zo’n keuring moet je naar een I.T.V. station (een soort APK- station voor in te voeren auto’s en auto’s die voor de jaarlijkse keuring komen). Deze zijn over het hele land verspreid en verschillen enorm.
Sommigen zijn particulier en hanteren heel andere eisen dan bijvoorbeeld de keuringstations van de staat. Ook kan het van plaats tot plaats nog verschillen hoe streng ze naar bepaalde dingen kijken. Dat weten we nu, maar toen niet.

Onze agente in Benidorm kende een Spanjaard die buitenlanders hielp met deze materie. Dus wij op naar Benidorm, ruim een uur rijden van onze woning. Aangekomen bij het I.T.V. station in een van de buitenwijken van Benidorm werd ons één ding al gelijk duidelijk. De auto van Tom, die in Nederland op grijs kenteken gezet was, zou nooit door de keuring komen zoals hij er op dat moment uitzag.
Spanje kent het fenomeen grijs kenteken niet en alles aan de auto zou terug gebracht moeten worden als vóór het grijs kenteken. Dat hield in dat de achterbank er weer in gemonteerd moest; de ruiten achter er ook weer in; de gordels voor de achterpassagiers gemonteerd en het dak verlaagd!! Dat laatste kon eenvoudig niet omdat alles vast gelast zat.

Ze keurden de auto van Tom geen blik waardig en stortten zich op mijn auto. Deze had in maart een grote beurt gekregen bij de garage in Nederland en was APK gekeurd en voorzien van twee spik splinter nieuwe voorbanden!! Ik maakte mij dus geen zorgen… Had ik ook niet hoeven doen, want aan een in te klaren auto MOET gewoonweg iets verkeerds zitten, anders verzinnen we het ter plekke.
Als een Spanjaard het idee heeft aan een buitenlander iets te kunnen verdienen zal hij dat zeker niet nalaten te doen. En dit geldt in het bijzonder voor overheidsinstellingen en nutsbedrijven.

Mijn auto werd van voor tot achter bekeken;op de rollerband gezet; heen en weer geschud; bekeken op uitstoot (hij is al 12 jaar oud) en op veel meer onderdelen. Het duurde en het duurde. Uiteindelijk kwam de uitslag… afgekeurd!!
En waarop dan wel? Op de voorbanden!! Niet te geloven. Standaard scheen vanaf de fabriek er een band van 8.6 onder te zitten en die van mij waren 8.5! Verschil tussen beide banden is er niet, maar de in te klaren auto moet zo zijn als kwam hij net uit de fabriek… dus andere banden. Met beide auto’s weer honderd kilometer terug. Bij een garage hier in Caudete werden beide auto’s ‘gerepareerd’.
Voor de auto van Tom moesten er onderdelen van heinde en verre gehaald worden. Dat duurde dus weken. Die van mij was eerder klaar en maar weer een nieuwe afspraak gemaakt bij de ITV in Benidorm. We mochten niet naar een ander station, dat misschien minder kritisch zou zijn geweest, want ze hielden in Benidorm gewoon ons kentekenbewijs deel 2 in!!

Op de dag van keuring twee reed ik toch met gemengde gevoelens naar het keuringsstation. Zou alles nou wel goed zijn of zouden ze weer iets vinden?? Weer werd de auto van voren naar achteren bekeken; speciaal werd uiteraard op de banden gelet. Eindconclusie… hij werd goedgekeurd!! Ik kreeg een stickertje voor op de voorruit en een bewijs van goed gedrag mee waarop de datum voor de keuring van volgend jaar al op stond.
Joepie, dat was er tenminste één die legaal op de weg mocht. Nu die van Tom nog. Met alles veranderd behalve het dak ging hij op weg! En na veel meten en overleggen besloten ze hem toch ook goed te keuren. Wel kreeg hij op het keuringsbewijs de aantekening dat het dak in 2009 goedgekeurd was en dat men zich daar in 2010 geen zorgen meer over hoefde te maken. Scheelde ook maar vijf centimeter hoor!!

Ongeveer twee weken na dit heugelijke feit konden we de Spaanse kentekenplaten ophalen!! Nu zijn beide auto’s niet meer van Spaanse te onderscheiden. Onze beurs is wel behoorlijk lichter geworden. Ongeveer € 1400,- voor de auto van Tom, exclusief de garagekosten en voor mijn auto was dat een slordige € 900,-! Maar de wegenbelasting is hier in Spanje weer honderden euro’s goedkoper en dat komt elk jaar terug. Die inklaringskeuring is maar eenmalig.


Deel deze column met anderen (E-mail, Twitter, Hyves, Facebook, etc.)

Reacties
Er zijn nog geen reacties op deze column.

Alle blogs op een rijtje
Lees ook deze titel

Andere blogs

Margareth Hol
Een nieuw leven in Ierland


Anneke Koorn
Avontuur in Istanbul


Pieter Mans
Volgende week misschien...


Brenda van den Brink
Verliefd op Jordanië


Roland en Barbara van Zeijl
A journey of a 1000 miles


Elisabeth Arts
Toekomstmuziek in Frankrijk


Stef Smulders
Italiaanse toestanden