Emigratieboek.nl - Blog van Pieter Mans - Volgende week misschien...







   
Zoek op deze site:
Blog van Pieter Mans - Volgende week misschien...

Week 34 - Het rijbewijs!


Eindelijk. Een zucht van verlichting. Het is echt waar. Ik heb mijn Zweedse rijbewijs in mijn handen. Acht maanden duurde het lange, lange wachten voor mij.

Het lijkt zo makkelijk: als je Nederlandse rijbewijs verloopt en je bent verhuisd naar, zeg, Zweden, vraag je daar een nieuw rijbewijs aan. Maar zo makkelijk is het nét niet. Het omwisselen van een Nederlands naar een Zweeds rijbewijs kan zomaar acht maanden duren.

",Het is geen ideale situatie", geeft de betreffende sectiechef van Transportstyrelsen, die in Zweden over rijbewijzen gaat, toe. "We hebben 3.000 nog niet verwerkte rijbewijsaanvragen liggen. Sommige mensen wachten drie maanden, sommigen wachten meer dan zeven maanden. Hoe lang de langste wacht, weet ik zo niet." Nog nooit had ik zo snel reactie, werd zelfs binnen een half uur teruggebeld. Dat was dus nadat ik de afdeling communicatie/persvoorlichting had gebeld. De telefoontjes naar de klantenservice waren van een heel ander kaliber.


Mijn Nederlandse rijbewijs zou in april dit jaar verlopen. Om maar op tijd te zijn, vroeg ik in december 2009 vast een Zweeds rijbewijs aan. Ja, ruim voor de kerst, want tussen kerst en de eerste week van januari hoef je in Zweden nergens aan te kloppen. Ik stuurde volgens de regels mijn Nederlandse rijbewijs op samen met het betreffende ‘blankett’ (kant en klaar formulier met invulvelden), maakte de zestig euro over en begon met wachten.

Toen met april ook het einde van de geldigheid van mijn Nederlandse rijbewijs, herstel, een kopie hiervan dus, ten einde kwam, begon ik toch een tikkie nerveus te worden. Maar dan bellen we toch gewoon even de klantenservice. ‘Het is heel druk, probeer het later nog eens’ kreeg ik verschillende keren te horen voor de verbinding automatisch verbroken werd. Ja dan toch contact. Tien minuten wachten. Okidoki. De mevrouw kan niet aangeven hoe het met mijn aanvraag staat, nog niet eens dat ze mijn aanvraag ontvangen hebben. Lekker, ik heb mijn originele Nederlandse rijbewijs moeten sturen! Ik moet maar wachten. Een auto huren is dus voorlopig niet mogelijk, en wat als de politie me controleert? Binnen Zweden kan ik dat wellicht nog uitleggen, maar hoe moet dat in het buitenland?

Later in april maar weer bellen. De klantenservice deelt mee dat ik natuurlijk gewoon mag blijven rijden. Gevraagd om dit antwoord zwart op wit komt enkele weken later een mail dat ik níét meer mag rijden, gezien mijn Nederlandse rijbewijs verlopen is. En hoe lang het allemaal nog kan duren, tja, daar hebben ze geen idee van. Een klacht indienen bij Transportstyrelsen zelf heeft geen enkel resultaat. Ik vraag maar eens bij ‘Europa Direct’ na of er geen Europese regels zijn voor bijvoorbeeld termijnen of meer in het algemeen voor het omwisselen van EU-rijbewijzen. Het antwoord vond ik verbijsterend: ieder land mag zelf weten hoe men de rijbewijzen organiseert, Brussel houdt zich daar buiten. Weet u bijvoorbeeld dat er wel 110 verschillende rijbewijzen bestaan binnen Europa? (aldus Europa Direkt.) Nee dat wist ik niet. Ieder land mag eigen eisen stellen, zoals een extra medische verklaring. Wel geeft men in Brussel toe zo lang wachten op een nieuw rijbewijs ‘onredelijk lang’ te vinden.


,,Drie maanden vinden we een redelijke termijn voor het omwisselen van een rijbewijs’’, geeft ook de mevrouw van Transportstyrelsen toe. ,,Het probleem is dat we vaak heel lang moeten wachten op antwoord van het land van uitgifte. Elk rijbewijs moeten we ter controle naar het land van uitgifte sturen. In Zweden gaat maar één organisatie over rijbewijzen, in sommige andere landen zijn dat meerdere organisaties.


 Maar niet alleen het buitenland is schuld aan de lange wachttijden. Per 1 januari heeft Transportstyrelsen in Zweden alle rijbewijszaken op haar bordje gekregen, die voorheen provinciaal geregeld werden. En daar waren ze schijnbaar niet goed op voorbereid. ,,Maar we hebben overgewerkt en extra personeel aangesteld. Alleen, tja, nu is het vakantietijd in Zweden en kunnen zaken nog wat langer blijven liggen.

Europa Direct verwijst me naar Solvit, een samenwerking tussen alle EU-landen om 'problemen op een praktische manier in tien weken op te lossen'. De Solvit-meneer in Stockholm is erg aardig en vraagt ook meteen Solvit in Nederland in te schakelen. In Nederland is Solvit onderdeel van het Ministerie van Economische Zaken. Van Solvit in Stockholm heb ik nooit meer iets vernomen. In Den Haag volgt men het proces van mijn nieuwe rijbewijs tot aan de uitgifte. En nu maar hopen voor alle andere buitenlanders in Zweden dat het proces verbeterd is.

Inmiddels hebben we de eerste vijf jaar in Zweden erop zitten. En dus is onze tijdelijke verblijfsvergunning afgelopen. Maar als ik de informatie van de Zweedse migratiedienst goed begrijp is de verblijfsvergunningsprocedure inmiddels makkelijker geworden. We hebben de aanvraag voor ‘permanent uppehållsrätt’ (blankett printen, invullen, bewijsstukken bijvoegen) al ingestuurd. Maar zien hoe lang het duurt.

Lees meer internationaal rijbewijs-leed op http://www.rnw.nl/nederlands/article/rijbewijs-en-wonen-het-buitenland



Deel deze column met anderen (E-mail, Twitter, Hyves, Facebook, etc.)

Reacties
Er zijn nog geen reacties op deze column.

Alle blogs op een rijtje
Lees ook deze titel

Andere blogs

Margareth Hol
Een nieuw leven in Ierland


Anneke Koorn
Avontuur in Istanbul


Marjan van den Dorpe
Onder de Spaanse zon


Brenda van den Brink
Verliefd op Jordanië


Roland en Barbara van Zeijl
A journey of a 1000 miles


Elisabeth Arts
Toekomstmuziek in Frankrijk


Stef Smulders
Italiaanse toestanden